Achtergrond

pedagoog werd geboren te Klarow, in het zuidoostelijke deel van Polen (nabij Lublin), als
zoon van een landbeheerder. Als puber maakte hij de Eerste Wereldoorlog mee, waardoor zijn
opleiding vertraagde. Als een bijzonder begaafd persoon studeerde hij later parallel op meerdere
universiteiten. Hij begon met filosofie in Lublin, verhuisde voor psychologie naar Poznan waarna
hij in Warschau en Geneve zijn studie geneeskunde voltooid had.
Zijn leven lang is hij aan de psychologie (en psychotherapie) toegewijd gebleven. Langs
de verschillende wegen en bronnen trachtte hij de geheimen van de menselijke geest en
psyche te ontrafelen.
Zijn theorie 'Positive Disintegration' handelt over de diverse stadia van persoonlijke groei
waarbij desintegratie, het uiteenvallen van psycho-emotionele structuur, een dieptepunt is
en tegelijk ook een startpunt op weg naar een hoger niveau van bewustzijn. Daarnaast is
Dabrowski erkend als de grondlegger van het onderzoek naar talentontwikkeling en (hoog)
begaafdheid.
===================